Din checklista för flytten kommer snabbt att bli din livlina då det gäller din flytt. Inte bara innehåller den alla de saker som du måste göra, från att hitta internationella flyttfirmor till att packa dina personliga ägodelar. Utan den kommer också att innehålla en lista av alla dina nerpackade saker. Rätt och slätt, din checklista kommer att innehålla all viktig information gällande din flytt. Självklart, som med alla checklistor, så är detta ingenting som händer av sig själv. Utan du måste investera lite tid i att skapa din egen checklista. Men så fort som du börjar så kommer det vara enkelt att fortsätta och det kommer att spara dig massor med hjärtevärk och huvudvärk.
Checklista för flytten – så börjar man
Att börja skapa sin egen checklista kan göras på två grundläggande sätt. Antingen så kan du sortera uppgifterna efter både tidslinje och kategori, men detta tar väldigt mycket tid och är egentligen inte nödvändigt. Den bästa metoden är att först skriva ner allt som du behöver göra.
Börja med att skriva ner att du ska hitta den rätta internationella flyttfirman och lista sedan allt som du kan komma på. Skaffa tillstånd, visum och pass, hitta skolor, stänga konton, öppna nya, hitta ett hem i ditt nya land, hitta förråd tills du kan flytta in. Informera vänner och familj likväl som kreditkortsföretag, mobiltelefonileverantörer, el- och vattenbolag etc. Även eftersända posten, ta vaccin (både du och din familj samt era husdjur), lära er det nya språket i landet dit ni flyttar o.s.v. Skriv ner varje liten detalj som du måste ta itu med innan den internationella flyttfirman står på ditt trappsteg.
Gör sakerna i rätt ordning
Efter att du skrivit ner allt så dela sedan upp det i en tidslinje. Vissa saker måste göras innan andra eller kräver mer tid för att kunna avklaras. Se till att du listar dem långt innan flytten. Till exempel så kan ni måsta ansöka om visum, arbetstillstånd och nytt pass, så se till att det är listat att göras 6-3 månader innan flyttdagen. Det tar tid för detta pappersarbete att bli klart och du vill inte behöva betala några sista minuten avgifter för att få dokumenten i sista stund. Och med vissa dokument så är inte ens det möjligt, och allt detta kan försena din avresa samt orsaka andra problem.
När ska man börja packa?
Man bör börja packa minst 3-2 månader innan flyttdagen eftersom du kommer att behöva tid till att sortera igenom alla dina saker och bestämma vad du ska ta med dig, vad du ska göra dig av med. Antingen genom att sälja, ge bort eller helt enkelt slänga i soporna. Kom ihåg att om du lättar på vikten av flyttlasset så kan det spara dig pengar i fraktkostnader då de flesta företag tar betalt efter vikt.
Kom också ihåg att din checklista kommer att utvecklas i takt med att din flytt utvecklas. Du kommer att märka att du stryker över saker som blivit gjorda och att du lägger till nya saker på listan allt eftersom de dyker upp. Din checklista för flytten är det bästa sättet att ha kontroll över flytten och att se till att ingenting glöms bort.
Anne, städare på Flyttstädning Norrtälje